Det er endnu engang blevet dén tid på året, hvor der skal findes firmajulegaver til alle medarbejdere. Julegaver er efterhånden gået hen og blevet en selvfølge hos mange virksomheder – og det er faktisk slet ikke så underligt, hvis man lige tager arbejdsgiver-brillerne på. En firma julegave er nemlig en del af et ritual, hvor hver enkelt medarbejder bliver takket for deres indsats igennem hele året. Der er altså tale om mere end blot en gave, men især også en symbolsk handling, som er med til at styrke relationen – og dermed loyaliteten – mellem ansat og arbejdsgiver.
Selvom firmajulegaver er en god idé, så kan det være en meget tung koordineringsopgave i de fleste virksomheder. Det bliver nemlig ofte anset som et logistisk mareridt, hvor enten en sekretær eller HR må finde en one-size-fits-all gave, da det jo er en umulig opgave at personliggøre en julegave til hver enkelt medarbejder.
Heldigvis findes der de såkaldte gaveshops, som har gjort det til en nem og overskuelig opgave. En gaveshop er en slags lukket webshop, som hver medarbejder får adgang til og hvori vedkommende kan vælge sin egen gave. Virksomheden skal altså blot angive et budget til udbyderen af gaveshoppen – og så får hver medarbejder adgang til et spændende udvalg af produkter, der matcher prispunktet. Produkterne er alle højaktuelle og der findes både produkter til mænd og kvinder og til personer i alle aldersgrupper. En gaveshop sikrer på den måde, at hver enkelt medarbejder rent faktisk får en gave, som de ønsker sig – og det gør, at ”takken, det symbolske bag gavehandlingen, fremstår på den bedst mulige måde.
En god firmajulegave sikrer, at medarbejderne forbinder arbejdspladsen med et godt sted at være – et sted, hvor der bliver sat pris på deres indsats – og det er især vigtigt, hvis man gerne vil holde på sine bedste folk og skabe et godt arbejdsklima for alle.