Få en højere CTR med en hurtig hjemmeside
Lige meget om man er en øvet internetbruger eller nybegynder, reagerer alle mennesker instinktivt på, når ting går for langsomt. Så skrider de fleste til handling og reagerer på forskellige måder. Nogle mennesker begynder at kede sig og blive distraherede, mens andre begynder at bevæge sig væk fra det, der går for langsomt og søger hen mod det, de i realiteten har brug for.
Det er altså en menneskelig mekanisme, der går i gang. Det er værd at bide mærke i denne mekanisme, når man har en hjemmeside. Formålet med hjemmesiden er i langt de fleste tilfælde både salg og forhåbentlig også et øget salg. Måske spørger man sig selv: Hvilke parametre skal der til for at få et øget salg via hjemmesiden.
De mange fokus for øget salg
Når man opretter sin egen hjemmeside, kan man have sit fokus på mange delområder her indenfor. Der kan være et fokus på det tekstmæssige indhold, som hjemmesidens hovedside og undersider præsenterer. Her kan man for eksempel have et fokus på SEO, der er med til at skabe øget trafik på søgemaskinerne. Hjemmesidens layout kan være et andet fokus, hvor man bruger meget tid på at skabe det helt rigtige visuelle indtryk overfor kunderne for at promovere sine varer og sit brand på bedste vis. Et tredje fokus kan være på hjemmesidens brugervenlighed hvor måden, hvorpå man kan navigere rundt på hjemmesiden også er værd at bruge kræfter på.
Optimer hjemmesidens hastighed og få øget CTR
Selvfølgelig er parametrene layout, tekstindhold og SEO samt brugervenlighed alle vigtige og nogle, der er med til at skabe et større mulighedsrum for øget salg. MEN: Et parameter kommer før alle de andre. Et parameter, som mange firmaer og private hjemmesideejere måske ikke har så meget viden om eller fokus på: Det er nemlig en hurtigt loadende hjemmeside. Måske vil nogle umiddelbart synes, at en hurtig hjemmeside er noget, som hører til luksusudgaven af at have og køre en hjemmeside. Som en Opel, der bliver skiftet ud med en Ferrari. Men det er ikke tilfældet. Det er helt essentielt for at få en højere CTR med en hurtig hjemmeside.
Skab en højere CTR
Begrebet CTR betyder click through rate og indikerer, hvor mange der klikker sig ind og videre på en hjemmeside. Hvis hjemmesiden er for lang tid om at loade, er det statistisk bevist, at et højt antal af webbesøgende bevæger sig væk fra hjemmesiden igen. Dermed mister man kunder, fordi de end ikke når til hjemmesidens indhold, webshop og andre købsaktiviteter. Når man optimerer sin hjemmesides hastighed, er der dermed meget at hente i forhold til muligheden for et øget salg.
En win-win situation for alle
Når en hjemmesides hastighed optimeres, undgår både den potentielle kunde og hjemmesideejeren, at der skabes unødige frustrationer omkring købsprocessen. Det hører jo med til et firmas brandidentitet og omdømme, at man har en god helhedsoplevelse, når man er i kontakt med firmaet både digitalt og personligt. Med en hurtig hjemmeside er der dermed alt at vinde og intet at tabe. Vi anbefaler derfor, at man skifter sin ”Opel hjemmeside” ude med en ”Ferrari hjemmeside”, sætter sig godt tilrette i det læderpolstrede sæde, skifter til femte gear og bare nyder turen.