Firmaarrangementer har stor betydning på arbejdspladsen. Ikke blot fordi der kan være tale om ny faglig viden, som bliver tilegnet, men også fordi det giver et godt afbræk i den ansattes hverdag, og derfor kan virke stimulerende. Desuden er mange typer af firmaevents af social karakter, hvilket gør, at de er meget imødesete. Her kommer 3 gode råd til dig, der skal planlægge næste arrangement i jeres virksomhed.
Få tidligt styr på det praktiske
Det er vigtigt, at du for tidligt styr på, hvor mange af de ansatte, som skal med til arrangementet. Det skal du naturligvis vide, fordi du skal tilpasse de praktiske omstændigheder.
De ansatte vil forvente., at når du som virksomhed inviterer til et event, så skal du også arrangere forholdene omkring det. Det betyder transport, hvor du kan sende den ansatte på en betalt togtur, betale for benzin brugt ved evt. privatkørsel eller arrangere en bustur. Arrangerer du en bustur, så undersøg både om der er behov for almindelig bus, en dobbeltdækkerbus og om der er særlige behov. Som inkluderende virksomhed, kan det f.eks. være, at du skal arrangere kørsel med en handicapbus, hvis du har ansatte med særlige behov.
Sørg også for., at du har arrangeret mad og drikke, så de ansatte på intet tidspunkt føler sig sultne. Det er især vigtigt med god forplejning, hvis der er tale om et arrangement, hvor hovedet skal i brug. Her er både mad, snacks, kaffe etc. vigtigt for mange, som ønsker et lille ’sukkerchok’ at komme i gear på.
Sørg for professionelle undervisere
Det siger næsten sig selv. Men brug gerne lidt ekstra ressourcer på at få den bedst tænkelige underviser. Er der tale om et mere socialt end fagligt arrangement, så få evt. en kendt person til at stå i spidsen. Det kan nemlig give ekstra motivation at skulle gøre det godt foran en kendt person – ligesom mange har en tendens til at lytte mere, hvis der er tale om en form for autoritet.
Evaluer og bliv bedre
Når eventet er overstået, er det vigtigt at lære af sine fejl – hvis der var nogen. Giv derfor dine ansatte mulighed for at give konstruktiv feedback, så du til næste gang ved, om du skal gøre noget anderledes. Alle lærende organisationer dyrker feedback for at kunne udvikle sig og blive bedre til det, de gør.