Her bor vi! Vestre Stationsvej 21, 2. sal 5000 Odense C Cvr. 33 86 67 47 Tlf.: +45 81 10 72 20 E-mail: info@radoorco.dk
Website of the day, 08/01/2017 Website of the day, 08/01/2017
radoor & co aps Vestre Stationsvej 21, 2. sal 5000 Odense C Cvr. 33 86 67 47 Tlf. 81 10 72 20 info@radoorco.dk
DESIGN | PROGRAMMERING | SERVICE/DRIFT

Realityportalen.dk

Kunden
Realityportalen er Danmarks absolut største portal for reality. Realityportalen.dk havde sidste år 6.143.287 besøgende, 2.034.630 unikke besøgende og 14.888.534 sidehenvisninger. Portalen er netop købt af Egmont og er i dag en del af herognu.dk.
Processen
Her ser du et groft overblik over fordelingen af de forskellige milepæle i opgavens mange forskellige processer. Da kunden dagligt er i kontakt med radoor & co og kontinuerligt får udviklede nye ting, er nedenstående blot en retningslinje for udviklingsprocessens tidligere faser.
10%
10%
Opstart, møder og dialog
25%
25%
Frontend udvikling
40%
40%
Programmering
10%
10%
Server
15%
15%
Test
Design og koncept

Designet skulle kunne rumme og vise ufattelige mange artikler og reklamer, samtidig med at portalen skal være en oplevelse for brugerne at besøge. Her har vi skabt enkelhed, og fokuseret på perfomance og drift.

Primære farve #b2456e

Sekundære farve #000000

Arial
Vi har valgt en klassisk og næsten skudsikker font til portalens enorme mængde af indhold. Fonten er letlæselig og yderst tilgængelig på alle platforme.
Logoudvikling

Vi står bag udviklingen af realityportalens logo og identitet. Vi har brugt to oplagte elementer fra reality verdenen. Nemlig en skærm og en pointer (mus).

De sociale medier

Vi har formået at skabe over 20.000 likes via portalens facebookside. Dette er ganske imponerende, og er portalens absolut vigtigste talerør, når portalens mange daglige artikler skal først ud over rampen.

Funktions oversigt

realityportalen.dk indeholder mange funktioner, som alle er vigtige for portalens mange redaktøreres daglige arbejde via CMS systemet.

Server

Med så mange besøgende, er serveroptimering naturligvis en stor del af udviklings og vedligeholdelsesarbejdet. Derfor har vi, i takt med sitets stigende popularitet, over flere gange optimeret serveren. Vi startede med en lille server, som blev justeret gradvist, derefter gik vi til en stor server, som blev optimeret og justeret, indtil vi til sidst flyttede løsningen over på en skalérbar Amazon cloud løsning.

WordPress

Vi valgte at bruge WordPress som motoren under løsningen, da systemet har en struktur i brugerinterfacet og teknikken, der virker utrolig godt for artikelbaseret sites som dette.

Vi har udviklet en række værktøjer til at styre artiklerne, kategorierne og de forskellige elementer. Alt sammen for at gøre det nemt at arbejde i, og rart for brugeren at besøge.

Sociale medier

Realityportalens vækst skyldes i høj grad de sociale medier, hvor artiklerne er blevet delt flittigt, både af redaktionen og læsere. Derfor var det vigtigt at vi sørgede for at det var nemt at dele, like og debattere via disse kanaler. Vi har integreret disse funktioner på artiklerne, så brugeren hurtigt kan komme til dem.

Der er også lavet en facebook app som køre konkurrencer periodevis, her er der blevet udloddet billetter, bøger, goodies og gavekort til følgere.

Optimering

Realityportalen startede som en god idé, og er i dag blevet en stærk løsning. Men opskriften kom ikke fra dag 1, den blev justeret med tiden, ved at afprøve funktioner og arbejdsgange. Nu har portalen skabt nogle stærke værdier, og er helt klar på hvilken retning der skal arbejdes i. Det betyder en forårsrengøring, hvor portalen blev brydt helt ned og bygget op igen, for at sikre at koden spiller lige så meget som indholdet, og at fremtidens udvikling ikke skal begrænses af struktur eller kode.

Automatik

Når man starter et nyhedssite uden en fuld redaktion, er det vigtigt at man stadig kan give læserne et nyhedsflow i et tempo som gør sitet spændende. Derfor blev der i starten udviklet en del automatik, som kunne give løsningen denne “døgnet rundt” automatik, uden at redaktøren skulle side klar ved tasterne hele tiden.

Der er mulighed for at planlægge udgivelser, reklamekampagner og der blev trykket nyheder ind fra andre systemer, disse blev læst af et stykke intelligent kode, der matchede relevans og kategorier.

Caching

Brugeroplevelse er alt, og hastighed er en af de vigtigste elementer i dette. På en løsning der opdatere med interessant indhold så ofte, og med de sociale medier til at booste artikler, kommer de besøgende ofte i bølger. Dette kan presse serveren unødvendigt meget, men kan løses ved at cache indhold. På den måde ser brugeren lynhurtigt indholdet, og serveren har ro til at arbejde.

Der er gennem tiden prøvet flere forskellige metoder af, blandt andet CloudFlare, men vi har i dag lagt løsningen på en NGINX server, med caching på serveren selv. Denne løsning holder også frontenden online hvis serveren bagved skulle gå i knæ.

Responsivitet

Med 70+% af de besøgende på mobile enheder, er det vigtigt at disse bliver mødt med en site der tilpasser sig enheden, og gør brug af dennes styrker. Der er her blevet lagt vægt på læsevenligheden, navigationen og brugeroplevelsen. Der blev også lagt en masse kræfter i at få reklamerne lagt naturligt ind, så de var synlige, men uden at være til gene på den begrænset plads.

Jeanet Horsmann, Realityportalen.dk
De her fantastiske gutter formåde at omsætte min skøre idé til et fantastisk produkt. De troede på mig fra dag ét og radoor & co er helt unikke til at konkretisere komplekse ting. Skal du have udvikle noget større digitalt - så ta' fat i de her drenge!